Studium
muzikoterapieinformace
Studijní obor muzikoterapie
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého
Kombinované, navazující magisterské studium
Akademický titul: Mgr.
Délka studia: 3 roky
Maximální počet přijatých studentů: 18
Garant studia: Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Podání přihlášek
Termín pro podání přihlášek pro studium najdete na webové stránce Univerzity Palackého v Olomouci.
Anotace
Základní cíl tohoto unikátního studijního programu v České republice je prostřednictvím pregraduálního studia připravit odborně vzdělané profesionály v oblasti muzikoterapie. Vzdělávací program je koncepčně inspirován modelem „vídeňské školy“ a obsahuje teoretickou přípravu, sebezkušenostní část (cca 300 hodin), supervize (více než 100 hodin) a praxi (min. 500 hodin). Všichni vyučující v sebezkušenostní části mají současně psychoterapeutické i muzikoterapeutické vzdělání a působí jako externí lektoři bez paralelních výukových vztahů v jiných předmětech. Požadavkem pro supervizory je navíc vzdělání v klinické supervizi a zápis v registru supervizorů Evropské asociace supervize. Obligátní součástí studia naopak není individuální sebezkušenostní příprava či individuální supervize, vzdělání ve hře na hudební nástroje či vlastní terapie studentů. Program spojuje klinickou i neklinickou orientaci – klinicky orientované předměty jsou vyučovány převážně zahraničními lektory, např. dr. E. Fitzthum (Rakousko), prof. V. Karkou, dr. P. Derrington (obě Velká Británie), prof. W. Mastnakem, prof. E. Weymannem, prof. K. Schumacher, prof. S. Metzner, doc. M. Voigt (všichni Německo), prof. J. de Backerem (Belgie), dr. M. Bronton-Mercade (Španělsko), dr. Laurien Hakvoort (Nizozemí) a dalšími.
Charakter studijního oboru
Silná mezinárodní orientace, která se projevuje v zastoupení předních odborníků z několika evropských i mimoevropských univerzitních pracovišť, např. z Vídně, z Lovaně, z Jyväskylä, z Augsburgu, z Mnichova, z Bar Ilanu atd. Plánovanou součástí studia jsou také konference se studenty muzikoterapeutických programů z Rakouska, Japonska a dalších zemí.
Silné zaměření na problematiku speciálních vzdělávacích potřeb.
Z hlediska muzikoterapeutické teorie má program integrativní charakter. Studenti získají přímou zkušenost s psychodynamickou muzikoterapií, kognitivně-behaviorální muzikoterapií, s vývojově orientovanou muzikoterapií, s neurologicky orientovanými přístupy, atd.
Požadavky na přijetí
Ke studiu budou přijímáni absolventi bakalářských studijních oborů v programech speciální pedagogika, psychologie, léčebná pedagogika a zahraniční studijní programy muzikoterapie. Ekvivalentem k tomuto požadavku je také jiné bakalářské studium a k tomu doložitelných 300 hodin kurzů a výcviků v muzikoterapii. Ve sporných případech bude předchozí vzdělání uchazečů posuzováno individuálně a s ohledem na oborovou připravenost.
Ke studiu budou přijímáni pouze ti uchazeči, kteří v době zápisu ke studiu (srpen 2020) splní zákonnou podmínku absolutoria předchozího stupně studia (předloží při zápisu ke studiu doklad o absolvování předchozího stupně studia – úředně ověřenou kopii diplomu získaného v rámci bakalářského studia). Uchazeč, který nedoloží doklad o svém předchozím studiu, nemůže být přijat ke studiu na PdF UP v Olomouci.
Přijímací zkouška
Písemný test
Profilový test z psychologie, speciální pedagogiky a muzikoterapie (více informací naleznete na uss.upol.cz).
Životopis
Nutnost zaslání životopisu se zdůrazněním hudebního vzdělání a hudebních dovedností, předchozích absolvovaných výcviků, kurzů, supervize a praxe. Životopis zasílejte na adresu jiri.kantor@upol.cz
Ústní pohovor
Součástí ústního pohovoru je praktická zkouška, která zahrnuje hudební dialog na laděné perkusivní nástroje (např. xylofon) a jeho reflexi s jedním z lektorů.
Hudební schopnosti a jazyková vybavenost
Po uchazečích je požadována schopnost ovládat minimálně jeden hlavní hudební nástroj (není však podmínkou absolvování základního uměleckého vzdělání) a schopnost improvizace na perkusivní laděné a neladěné nástroje. V rámci přijímacího řízení bude zjišťována vybavenost uchazeče v oblasti cizích jazyků.
Profil absolventa
Absolvent vzdělávacího programu je dostatečně profesně i osobnostně zralý muzikoterapeut, který zodpovědně přistupuje k osobám, s nimiž pracuje, dodržuje etické principy své profese, umí spolupracovat v různých interdisciplinárních týmech a rozumí potřebě soustavného sebevzdělávání a rozvoje. Kromě znalostí různých hodnotících procedur a manualizovaných intervenčních postupů zná limity vlastního působení. Je schopen reflexe svých interakcí a dlouhodobě se vyvíjejících profesních vztahů s druhými osobami (včetně osob, s nimiž provádí terapii).
Předpoklad uplatnitelnosti
Vzhledem k tomu, že profese muzikoterapie není v České republice legislativně regulována, je vyžadováno k přijetí předchozí vzdělání v jiné příbuzné oblasti (např. ve speciální pedagogice, psychologii, léčebné pedagogice atd.). Smysl tohoto požadavku spočívá v následné profesní uplatnitelnosti, neboť absolventi studia mohou být formálně zaměstnáni dle svého předchozího vzdělání a vykonávat muzikoterapii v rámci svého úvazku (na základě dohody se zaměstnavatelem).
Absolvování magisterského programu neopravňuje absolventy k vykonávání praxe ve zdravotnictví (bez současného zdravotnického vzdělání), neboť muzikoterapie doposud nebyla v České republice zařazena mezi zdravotnické nelékařské profese. Nicméně je pravděpodobné, že v některých zemích EU profesní asociace uznají toto vzdělání jako ekvivalent jejich vlastního vzdělání pro muzikoterapii v klinické oblasti (jedná se o běžnou praxi vzájemného uznávání vzdělávacích programů odpovídajících mezinárodním standardům EMTC mezi členskými zeměmi Evropské muzikoterapeutické asociace), s velkou pravděpodobností však budou po žadatelích požadovat doplnění dílčích požadavků.
Možné pracovní pozice
Primární vzdělání absolventů v určité regulované profesi vymezuje možnosti výkonu praxe také v rámci muzikoterapie a jejich konkrétní uplatnění v určitém typu institucí, u určitých skupin osob atd. Dle této primární kvalifikace se předpokládá uplatnění absolventů v těchto rezortech a institucích:
Školství
školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami i běžné školy (kde absolventi mohou pracovat s celými třídami, studijními skupinami nebo individuálně s žáky se SVP, popř. jinou relevantní indikací), dále školská poradenská pracoviště, střediska výchovné péče, diagnostické ústavy, dětské domovy atd.
Sociální služby
střediska rané péče, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy pro seniory, denní stacionáře atd.
Neziskové organizace
s relevantním zaměřením poskytovaných služeb
Zdravotnictví
uplatnění v nemocnicích (zejména v psychiatrických nemocnicích, v oblasti neurorehabilitace a geriatrie), v rehabilitačních ústavech, léčebnách, lázních, na odděleních následné péče, v dětských centrech atd. Uplatnění ve zdravotnických institucích předpokládá, že má muzikoterapeut navíc zdravotnické vzdělání či specializaci v klinické psychologii, klinické logopedii atd.