Tým lektorů

Doc. Jiří Kantor

habilitoval v oboru speciální pedagogiky s habilitační prací s názvem „Společné, rozdílné a jedinečné – na výzkumu založená mapa profesí uměleckých terapií v České republice s akcentem na (speciální) vzdělávací instituce“, publikoval řadu odborných příspěvků a knih z oblasti speciální pedagogiky, muzikoterapie a uměleckých terapií, v českém jazyce např. Základy muzikoterapie nebo Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích. V muzikoterapii se věnuje především osobám s těžkým mentálním, tělesným a kombinovaným postižením – s těmito osobami také řadu let pracoval v institucích rezortu školství a sociální péče.

Dr. Jana Weber

vystudovala psychologii a sbormistrovství na KU v Praze a PhD studium v hudební pedagogice (tamtéž) s disertační prací zaměřenou na muzikoterapii. Muzikoterapii vystudovala na Molloy Colledge v New Yorku. Jako muzikoterapeut je profesionálně certifikovaná v USA a ve Švýcarsku, kde nyní již řadu let působí v rámci zdravotnických institucí i v rámci privátní praxe (u osob se speciálními potřebami i s psychiatrickými diagnózami). Její práce vychází úzce z modelu Kreativní muzikoterapie a z přístupu Improvizační muzikoterapie s dospělými. Je publikačně činná a dále se vzdělává v oblasti psychoterapie. V rámci studia učí předměty Muzikoterapeutické metody 1 a Obhajoba případové studie.

Prof. Vicky Karkou

tanečně pohybová terapeutka, supervizorka, pedagožka, mezinárodně uznávaná výzkumnice v oblasti uměleckých terapií. Ačkoliv je původem řecké národnosti, většinu života žije v Anglii – vyučuje na Edgehill University blízko Liverpoolu. V Anglii vytvořila univerzitní programy v tanečně pohybové terapii, zasloužila se významně o rozvoj a legalizaci uměleckých terapií v Lotyšku a celoživotně se věnuje myšlence integrace a výzkumu vztahů mezi směry uměleckých terapií. Již ve své disertační práci vytvořila metodiku pro výzkum profesního pole uměleckých terapií ve Velké Británii (publikováno v knize Arts Therapies: Research-Based Map of the Field), která byla aplikována v řadě dalších evropských zemí, včetně ČR. Její další významné téma je analýza uměleckých terapií ve školách (kniha Arts Therapies in Schools). Nedávno navíc koeditovala velkou přehledovou učebnici tanečně pohybové terapie (The Oxford Handbook of Dance and Wellbeing) a s dr. Aniou Zubalou vydala knihu Umělecké terapie při léčbě deprese (Arts Therapies in the Treatment of Depression). Při výuce představí prostřednictvím expresivních technik systematizaci přístupů v uměleckých terapiích. 

Dr. Elena Fitzthum

muzikoterapeutka, psychoterapeutka, supervizorka a výcviková lektorka z Vídně, současný velký podporovatel muzikoterapie u nás. Reprezentuje 2. generaci muzikoterapeutů na vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst – nejstaršího univerzitního programu v muzikoterapii v Evropě, který byl vytvořený Alfredem Schmölzem. Elena byla po mnoho let delegátkou za Rakousko v Evropské muzikoterapeutické konfederaci (EMTC). Kromě působení ve Vídni učí na Hochschule der Kunste ve Švýcarsku a v současné době pomáhá otevření studia muzikoterapie na Ukrajině. Zabývá se historií muzikoterapie, známá je např. publikace Music therapy training programms in Europe, kterou editovala s Thomasem Stegemannem a která popisuje muzikoterapeutické vzdělávací programy na univerzitách v Evropě. Dr. Elena Fitzthum je hlavním výcvikovým lektorem předmětu Sebezkušenostní výcvik 1 – 6. 

Dr. Ann Katrin Jordan

hudební pedagog a muzikoterapeut, vystudovala muzikoterapii v Berlíně, je zaměstnaná na Universitě v Brémách a místopředsedkyní Brémského institutu pro muzikoterapii a duševní zdraví. Ve své praxi se zaměřuje na adolescentní a dětskou psychiatrii, ve svém výzkumu se zabývá především specifiky a využitím muzikoterapií v základních školách. V rámci své výuky představí některé metody pro hodnocení a evaluaci, prakticky pomůže účastníkům získat zkušenost s AQR škálami od K. Schumacher.

Prof. Karin Schumacher

je původem z Rakouska (Graz), studovala ve Vídni a v Salzburgu. Více než 40 let pracovala jako muzikoterapeut a adolescentní psychoterapeut v soukromé praxi i v klinickém prostředí. Založila studium muzikoterapie na Berlínské univerzitě, vyučovala také na univerzitách ve Vídni a v Curychu. V oblasti muzikoterapie publikovala řadu významných knih, kapitol a příspěvků výzkumného, vzdělávacího a popularizačního charakteru. Aktuálně (ačkoliv v důchodu) je stále lektorsky velmi aktivní a mezinárodně žádaná. Její praxe a výzkum se týká hlubokých vývojových poruch, zejména poruch autistického spektra. Kromě intervenčního přístupu vytvořila s vývojovou psycholožkou Claudine Calvet také nástroj pro hodnocení a evaluaci známý jako AQR škály. V rámci své výuky (předmět Muzikoterapie a autismus) představí svoji metodu práce s osobami s poruchami autistického spektra. 

Dr. Phillipa Derrington

garantuje muzikoterapeutický program na Queen Margareth University v Edinburgu. Původně studovala a vyučovala moderní jazyky ve Velké Británii a v zahraničí, než vystudovala muzikoterapii na Polytechnic University v Cambridge. Po certifikaci v roce 2001 pracovala v různých institucích s dospělými, dětmi a dospívajícími, včetně oblasti duševního zdraví. Její výzkumná a publikační činnost se týká zejména poruch chování a dospívajících a muzikoterapie ve školním prostředí. Je známá např. jako koeditor publikace Music therapy in schools. Pracuje také jako supervizor. Představí způsoby práce s mladými lidmi a dětmi s poruchami chování.

Claudia Knoll, MA

je původem z Německa, muzikoterapii studovala na univerzitě v Magdeburgu u prof. Susanne Metzner a dále pokračovala v supervizním .výcviku v Lublani. Již více než 10 let žije ve Slovinsku, kde založila Knoll institut – první slovinský institut pro profesionální vzdělávání muzikoterapeutů a supervizi. Je také řadu let delegátkou za Slovinsko v Evropské muzikoterapeutické konfederaci (EMTC). Během své výuky představí různé způsoby práce s osobami s tělesným a mentálním postižením, ale také problematiku muzikoterapie na dětské onkologii. Více o Knoll Institutu zde

Doc. Melanie Voigt

z Německa získala vzdělání v hudební pedagogice (včetně doktorského titulu) na univerzitě v Texasu, dále v dětské a dorostové psychoterapii a v muzikoterapii u Gertrude Orff v Německu. Od roku 1984 byla ředitelkou muzikoterapeutickéo oddělení Dětského centra v Mnichově a ředitelkou privátních kurzů v Orffově muzikoterapii. Dlouhodobě působila jako hudební pedagog, muzikoterapeut i lektor na vysokých školách v USA i v Německu (doposud lektoruje na Univerzitě aplikovaných věd ve Würzburgu). Orffovu muzikoterapii propagovala prostřednictvím řady příspěvků a vystoupení na mezinárodních kongresech. Představí Orffovu muzikoterapii a práci s dětmi s různými typy speciálních potřeb.

Dr. Liga Engele

působí na Liepaja Univerzitě v Lotyšsku jako jedna z hlavních lektorek muzikoterapeutického vzdělávacího programu a současně v rámci Nordoff Robbins muzikoterapeutického centra poskytuje terapii osobám se speciálními potřebami. Představí Kreativní muzikoterapii – jeden z nejznámějších a mezinárodně rozšířených muzikoterapeutických přístupů.

Prof. Jaakko Erkkilä

je muzikoterapeut, psychoterapeut, supervizor a významný výzkumník z finské univerzity v Jyväskylä. Muzikoterapeutické vzdělání získal v Sibelius Academy v Helsinkách a doktorát v muzikoterapii na Jyväskylä univerzitě roku 1997. Jako muzikoterapeut pracoval převážně v oblasti psychiatrie a u dětí s neurologickými problémy a speciálními vzdělávacími potřebami. Prof. Jaakko Erkkilä publikoval 4 knihy a více než 100 příspěvků, jeho hlavní výzkumné zájmy se týkají psychodynamické hudební psychoterapie a improvizace v muzikoterapii. Jeho výuka bude zaměřena na využití improvizace a dalších muzikoterapeutických metod v oblasti psychiatrie a psychoterapie.

Prof. Jos de Backer

muzikoterapeut, psychoterapeut, supervizor a mezinárodně uznávaný výzkumník, dodnes koordinátor univerzitního muzikoterapeutického programu v belgické Lovani. Původně je absolventem vídeňské Hochschule für Musik und darstellende Kunst, doktorát získal za práci „Hudba a psychózy“ na univerzitě v dánském Aalborgu. Po dobu 8 let byl předsedou Evropské muzikoterapeutické konfederace (EMTC), je bývalým redaktorem významného časopisu Nordic Journal of Music Therapy, autor mnoha důležitých publikací a výzkumných příspěvků o muzikoterapii, např. knihy Clinical applications of music therapy in developmental disability, peadiatrics and neurology, The music in music therapy: Psychodynamic music therapy in Europe a další. Pravidelně přednáší na konzervatořích a univerzitách v Bologni, Florencii, Bangkoku, Cádizu, Jyväskylä, Bari a Filadelfii. Výuku povede společně se svojí studentkou a současnou kolegyní z Lemmensinstitutu v Lovani dr. Katrien Foubert. Budou pracovat ve dvou menších skupinách tradičním psychoanalytickým a psychodynamicky orientovaným způsobem, který dodnes charakterizuje belgickou muzikoterapii.

Dr. Katrien Foubert

 je žačkou prof. Jos de Backera a jeho současnou spolupracovnicí na univerzitním muzikoterapeutickém programu v Lemmensinstitutu v Lovani (Umělecká škola LUCA). V nedávné době ukončila své doktorské studium prací zaměřenou na transformace v hudebních improvizacích u pacientů s hraniční poruchou osobnosti, která vzbudila mimořádně pozitivní mezinárodní ohlas. V oblasti muzikoterapie a psychiatrie také publikovala řadu významných vědeckých příspěvků.

Dr. Melissa Brotons

je současná předsedkyně Světové federace muzikoterapie (WFMT), ředitelka mezi-univerzitního magisterského programu v muzikoterapii v Barceloně a přednášející na Escola Superior de Música de Catalunya. V letech 1988 až 1998 studovala a vyučovala muzikoterapii na univerzitě ve Willmette (USA). Její rozsáhlá výzkumná činnost i terapeutická specializace se týká převážně oblasti geriatrie a osob s demencí, známá je např. její publikace Music therapy in dementia care. Právě toto téma představí v rámci své výuky, která bude věnována muzikoterapii a geriatrii.

Prof. Wolfgang Mastnak

osobnost prof. Wolfganga Mastnaka patrně není nutné v českém prostředí blíže představovat, neboť patří mezi největší zahraniční podporovatele muzikoterapeutického dění u nás, který pravidelně přenáší na konferencích a odborných sympóziích, oponuje domácí disertační a habilitační práce a pomáhá rozvíjet muzikoterapeutickou praxi i výzkum. Jeho bohatá vědecká, lektorská a terapeutická činnost může být stěží představena na několika řádcích, přesto si dovolíme alespoň několik informací – původem z Rakouska, aktuálně působící na univerzitě v Mnichově, Fundan universitě a na konzervatoři v Šanghaji. Studoval hudební pedagogiku, operní zpěv, klavír, matematiku, filosofii, psychologii, psychoterapii, mototerapii atd. (v řadě z těchto oborů získal doktorát a významná ocenění). Člen Evropské akademie věd a umění a New Yorské akademie věd. Mezi jeho hlavní oblasti výzkumu patří vztahy mezi muzikoterapií a hudebním vzděláváním, etnomuzikoterapie, psychosomatika v kardiologii, neuropsychologie, vývoj muzikoterapeutických metod atd. Mezi jeho významná ocenění patří např. Outstanding intellectuals of the 21st Century (Cambridge 2000), Council International of Music of UNESCO, Great Minds of the 21st Century (American Biographical Institute) a další. Představí svůj přístup Soundwork v medicínském kontextu muzikoterapeutického procesu.

Domácí lektoři

Mgr. Kateřina Fritzlová

Během společné výuky s MUDr. Martinem Kučerou představí vlastní manualizovaný model pro muzikoterapii vytvořený na bázi konceptů senzo-motorické integrace, který je bohatě využitelný např. u osob s poruchami autistického spektra, narušením komunikační schopnosti, organických poruch motoriky atd. web

Dr.  Markéta Gerlichová

Zaměří se na možnosti využití muzikoterapie v akutní i následné rehabilitační péči a psychosomatice, kterou doplní svými mnohaletými zkušenostmi z Kliniky rehabilitačního lékařství a Centra Roseta. web

PhDr. Matěj Lipský, Ph.D.

brzy více info

Mudr.  Martin Kučera

Na společné výuce s Mgr. Kateřinou Fritzlovou představí vlastní manualizovaný model pro muzikoterapii vytvořený na základě konceptů senzo-motorické integrace, který je bohatě využitelný např. u osob s poruchami autistického spektra, narušením komunikační schopnosti, organických poruch motoriky atd. web

Mgr. Anna Neuwirthová, Ph.D.

muzikoterapeutka, psychoterapeutka, hudební pedagožka, muzikantka, lektorka. Ve své práci se dlouhodobě zabývá tématem alikvotního zpěvu a jeho využití v hlasové výchově, hudbě a terapii; svou metodiku prezentuje pravidelně na workshopech věnovaných hlasu. Je autorkou a spoluautorkou řady odborných článků zabývajících se hudbou a muzikoterapií. Jako muzikoterapeutka se specializuje na individuální spolupráci s klienty a na komunitní muzikoterapii. Jako psychoterapeutka vychází z teorie analytické psychologie Carla Gustava Junga, která je obsažená i v jejím muzikoterapeutickém přístupu. Lektorsky organizuje a vede semináře a prožitkové dílny zaměřené na muzikoterapii, hlas nebo hudební sdílení, s terapeutickým přesahem. Jako aktivní muzikantka spolupracuje na několika hudebních projektech. Je členkou Rady Muzikoterapeutické asociace ČR CZMTA, jednatelkou CZMTA ve Světové federaci muzikoterapeutických asociací WFMT, je členkou České společnosti pro analytickou psychologii ČSAP.

Mgr. Anton Gúth

sociální pracovník, muzikoterapeut, hudebník, učitel rytmiky a bubnování. Založil školu bubnů Rytmika, kapely La3no Cubano a Drumstas. Od roku 2003 pracuje hlavně formou kurzů a workshopů Rytmiky pro různé cílové skupiny. Je spoluzakladatel a momentálně místopředseda Asociácie muzikoterapeutov Slovenska  (AMTS), vede rehabilitační ambulanci profesora Gútha a je zástupce šéfredaktora časopisu Rehabilitácia a  vedoucí vydavatelství Liečreh, které se věnuje vydávání odborných knih v oblasti rehabilitace.

Mgr. Tomáš Procházka

psychoterapeut, muzikoterapeut, supervizor a výcvikový lektor. Absolvoval studium na pražské konzervatoři (obor zpěv) a dále v oboru speciální pedagogika na UK Praha. Výcvikovou průpravu má v modelu SUR a dále v systemické terapii se zaměřením na rodinnou a párovou terapii. Je akreditovaným supervizorem ČIS a CZMTA. Deset let pracoval v denním psychoterapeutickém centru Ondřejov s lidmi se závislostí a dále s pacienty s psychotickým onemocněním. V současnosti pracuje především jako systemicky orientovaný psychoterapeut, rodinný terapeut na psychosomatické klinice v Praze a supervizor v oblasti zdravotnictví a sociálních služeb. Ve své muzikoterapeutické praxi se dlouhodobě zaměřuje především na možnosti muzikoterapie u lidí, kteří jsou odkázáni na institucionalizovanou podporu a péči. Je autorem metodiky, kterou aktuálně označuje jako “integrativní muzikoterapie“. Posledních pět let je předsedou Muzikoterapeutické asociace České republiky – CZMTA. Je ředitelem Institutu integrativní muzikoterapie. Představí svoji metodiku muzikoterapie, kterou aktuálně označuje jako integrovaná muzikoterapie.

Dr.  Jana Procházková

klinická psycholožka, psychoterapeutka, supervizorka, muzikoterapeutka, vysokoškolská pedagožka, soudní znalkyně. V psychologické praxi od roku 1974, vedle zkušeností v klinické oblasti také pracovala řadu let v Poradně pro rodinu a mezilidské vztahy, na lince důvěry, v problematice náhradní rodinné péče atd. V rámci studia bude poskytovat studentům supervizi jejich vlastní terapeutické praxe.

Mgr. Zdeněk Vilímek

speciální pedagog, lektor a hudebník se vzděláním také v oblasti psychoterapie, muzikoterapie, mediace a krizové intervence. Autor vlastní muzikoterapeutické metodiky, autor metodiky výuky hry na didgeridoo, zakladatel benefičního projektu komunitního centra v přírodě pro osoby se zdravotním postižením (FARMA SEN), dříve organizátor Mezinárodních benefičních festivalů v jeskyních CAVE BEAT a DIDGERIDOO V JESKYNI. Aktuálně se věnuje výzkumu terapeutického potenciálu vibroakustické stimulace. Představí integrativní muzikoterapeutické postupy ve speciálněpedagogické praxi a úvod do vibroakustické terapie.

Těšíme se na viděnou v Olomouci!